Recenze


Úvod
Svoje první auto už jsem začal vybírat hned pár měsíců po nástupu do práce. Vybíral jsem mezi auty: Opel Tigra, Fiat Coupé a Renault Mégane Coupé. Fiat Coupé jsem vyřadil poté, co jsem nenašel žádný model ve slušném stavu (v cenové kategorii do 140 tisíc). Zbyla mi tedy Tigra a Mégane Coupé. Nakonec jsem se rozhodl pro rychlejšího, bezpečnějšího, lépe vybaveného, většího, mladšího a dražšího Renaulta. A udělal jsem, myslím, dobře. :o)

Koupě
Auto jsem si koupil v lednu roku 2006 v Německu. Jedná se o žlutý Renault Mégane Coupé 1.6 16V, vyrobený v září 1999 - je to tedy faceliftovaný model. Facelift se týkal všeho důležitého. Renault Mégane dostal celý nový předek i zadek, zrcátka v barvě karosérie, nové silnější, úspornější a spolehlivější šestnáctiventilové motory, nové brzdy, nový volant, nové sedačky, nové prvky interiéru, lepší zpracování, zvýšení bezpečnosti posádky, zpevnění karosérie, zlepšení jízdních vlastností a spoustu dalšího. Mimochodem, Renault investoval do inovace Méganu téměř miliardu francouzských franků! Starší verzi (r. v. 1995 - březen 1999) bych nechtěl.

Tuning
Na autě nebyl proveden (naštěstí) žádný tuning a ani já se na něj nechystám. Pouze hliníková kola nejsou originální. Nyní jsou na autě disky Rial Viper E.

Servis
Přestože bylo auto ve výborném stavu, hned po koupi dostalo pořádný servis - nový rozvodový řemen, brzdy, vodní pumpa, kapaliny, atd... Nebylo to sice zrovna nejlevnější (20.000 Kč), ale měl dobrý pocit, že je auto v naprostém pořádku.

Opravy
Po roce ježdění a ujetí asi deseti tisíc kilometrů byl s autem jen jediný problém - vypadla spojka mezi dvěma díly výfuku. Nová spojka stála 25 Kč a práce v neznačkovém servise asi 40 Kč. Za dvě minuty byla oprava hotová a mohl jsem jet. :o)

Spolehlivost
Renault má sice v česku image poruchového vozu, ale podle statistik nijak výrazně nevybočuje z průměru. Například podle posledního německého testu spolehlivosti osobních automobilů (TUV 2007) skončil Renault Mégane (z let 1999 - 2000) na (relativně) slušném 54. místě. Až za ním skončily auta jako BMW 3, BMW 5, BMW 7, Audi A4, Audi A6, Audi A8, Mercedes A, Mercedes E, VW Passat, VW Sharan, Volvo V70, Mitsubishi Lancer, Opel Omega, Ford Mondeo, Peugeot 406 a desítky dalších vozů s mnohem lepší pověstí. V rodině máme Renaultů hned několik (Mégane Coupé, Mégane (hatchback), Laguna I, Laguna II, Espace, 19 Chamade) a nikdy s žádným z nich žádný výrazný problém nebyl. Takže bych spolehlivost Renaultu neviděl tak tragicky, jako mnozí křiklouni na diskusních fórech.

Výbava
Základní výbava je opravdu skvělá a není zcela běžná ani u aut současných (ve stejné třídě). Kompletní výčet: 4 x airbag, klimatizace, el. ovládání předních oken, el. ovládání zadních oken, el. ovládání zrcátek, dálkově ovládané centrální zamykání, ABS, palubní počítač, hliníková kola, imobilizér, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelná sedadla, předpínače pásů, otáčkoměr, venkovní teploměr, posilovač řízení, mlhovky, dělená zadní sedadla, tónovaná skla a zadní stěrač. Přikoupil jsem si pouze autorádio Pioneer s CD a MP3 přehrávačem.

Motor
1.6 16V dává autu relativně slušný výkon (79 kW, 107 PS). Maximální rychlosti 200 km/h lze dosáhnout. Možná by auto jelo i rychleji, ale to jsem nikdy nezkoušel. Pohodlná cestovní rychlost ale končí někde u 160 - 170 km/h, pak už je hluk motoru a obtékajícího vzduchu příliš velký. Zrychlení z 0 na 100 km/h je papírově (i reálně) za slušných 9,8 vteřiny (pro zajímavost: VW Golf 1,6 to má za 10,9 s a třeba Opel Astra 1,6 dokonce za 11,4 s).

Spotřeba
Spotřeba se díky palubnímu počítači hlída opravdu dobře, protože ten vám počítá nejen průměrnou spotřebu od vynulování měřiče, ale navíc ještě aktuální. Pokud dodržujete rychlostní limity, tak není problém jezdit mimo město za 6 litrů, po městě kolem 9 litrů. Při "divoké" jízdě ale počítejte s průměrnou spotřebou kolem 12 litrů. Nádrž má objem nadprůměrných 60 litrů.

Interiér
Interiér je na svou dobu hodně povedený. Podbarvení budíků je bílé. Volant i sedačka řidiče jsou výškově seřiditelné, takže si pohodlnou polohu za volantem najde opravdu každý. Sedačky, včetně těch zadních, mají výrazné boční vedení, takže v zatáčkách "nelítáte". Sympatické je zpomalené zhasínání osvětlení interiéru. Takže když v noci otevřete dveře a nastoupíte do auta, máte čas na pohodlné usazení, připoutání a nastartování než osvětlení plynule zhasne. Osvětlení je celkově velice dobře propracované. Vepředu je velké světlo s plynulou regulací svitu a směrová žárovka namířená kamsi na klín spolujezdce - ta řidiče neoslňuje a spolujezdec může bez problémů třeba koukat do mapy. Zapínat se dají zamozřejmě zvlášť. Nad zadními sedačkami jsou další žárovky, které velmi dobře osvětlují zadní sedadla.

Úložné prostory
Ve dveřích jsou klasické (poměrně velké) přihrádky. U zadních sedadel jsou ve dveřích taky jakési minipřihrádky - moc se tam nevejde, ale lepší než nic. Další přihrádka je na klasickém místě před sedadlem spolujezdce. Ta je poměrně velká a víko obsahuje kapsičku na doklady a dva stojánky na nápoje (kafe bych si tam ale za jízdy radši nedával). Vnitřek přihrádky je samozřejmě osvětlený. Posledním a asi nejlepším úložným prostorem je schránka mezi zadníma sedečkama. Je celkem velká, na dně je "kobereček" a z místa řidiče je výborně přístupná.

Zavazadelník
Zavazadlový prostor je opravdu hodně malý, o padesát litrů menší než má Škoda Fabia, tedy 210 litrů, ale i přesto je to pro dva lidi dost i na cestu na dovolenou. Komu by to bylo málo, může si sklopením zadních sedaček zavazadlový prostor výrazně zvětšit a převézt tak i větší předměty. Trochu problém pro někoho může být opravdu malé víko kufru (auto je dvou a ne tří dveřové, nevyklápí se tedy s víkem i zadní sklo, ale pouze ta malá část mezi sklem a nárazníkem) a větší předměty do kufru prostě nedostanete.

Nedostatky
Nemá cenu kritizovat to, že je málo místa na zadních sedačkách nebo že je kufr malý, protože to od auta typu kupé nikdo ani nemůže očekávat. Trochu mi ale vadí, že není na otáčkoměru vyznačeno červené pole. Nechápu proč ho tam výrobce neoznačil - v jiném autě jsem to nikdy takhle neviděl. Druhým nedostatkem je pro mě to, že dálkové ovládání k centrálnímu zamykání (integrované v klíčku) má pouze jedno tlačítko, takže člověk kolikrát neví, jestli auto odemkl nebo zamkl. (Poznámka psaná asi rok po prodeji auta: Při odemykání bliknou blinkry jednou, při zavírání dvakrát. Nechápu jaktože jsem si toho nikdy nevšiml. :o))

Detaily
Hodně se mi líbí takové drobnosti, jako je automatické vypínání vyhřívání zadního okna nebo inteligentní práce stěračů - pokud máte stěrače zapnuté a někde zastavíte (třeba na křižovatce), tak se jejich chod automaticky zpomalí (aby nestíraly na prázdno) a poté co se zase rozjedete, tak zpátky zrychlí. Další věcí kterou určitě oceníte je to, že pokud máte zapnuté stěrače a chcete někam zacouvat (zařadíte zpátečku), tak se zadní okýnko automaticky setře taky. Další bezva věc je ta, že zadní okýnka se dají také otevírat (což u dvoudveřových coupé zrovna běžné není), neotvírají se klasicky, ale vyklápí se ven - samozřejmě elektricky. Zadní okýnka tedy sice větrají méně, ale zato téměř nehučí. :o)

Prostornost
Auto je čtyřmístné, nicméně s místem na zadních sedačkách to není nic moc. Ve třech lidech (když třetí sedí za spolujezdcem) se dá bez problémů cestovat i na delší vzdálenosti. Ve čtyřech se musím dost uskromnit, ale to je možná jen proto, že při svých 190 cm mám rád sedačku hodně vzadu. Za menšího řidiče (nebo řidičku) by se možná někdo vešel.

Bezpečnost
Bezpečnost byla jedním z hlavních kritérií při rozhodování. Renault Mégane je nejbezpečnější auto ve své třídě. Už v roce 1998 získalo v testech EuroNCAP skvělých 30 bodů (4 hvězdičky). Jen tak pro srovnání uvádím výsledky u aut stejné kategorie ze stejného období: Hyundai Accent 13 bodů, Ford Escort 14, Nissan Almera 14, Mitsubishi Lancer 14, Suzuki Baleno 14, Fiat Brava 16, Peugeot 306 18 a Honda Civic 18. Z toho je jasně vidět, že už tenkrát byla bezpečnost u Renaultu minimálně třídu výš než u ostatních.

Závěr
Auto nemá žádné výrazné nedostatky a podle mého názoru se ve stejné cenové kategorii lepší auto (stejného typu) vybrat nedá. Pokud přemýšlíte o jeho koupi, tak vám ho můžu jen doporučit.